Zápis z jednání Komise pro etiku ze dne 10. června  2009

Nová podání: 
° Pavel Chabr si stěžuje na neadekvátní reakci Lidových novin, které žádal, aby z archivu LN vyjmuly fotografii muže, který si podle stěžovatele nepřál být fotografován – šlo o článek „Integrace? Jaká integrace?“ Komise se otáže redakce a seznámí se s fotografií k článku, který vyšel 21.4. 2009 na straně 13.
° Radim Passer si stěžuje na článek zveřejněný v iDnes a MFDnes 18. května 2009 s názvem Firmě miliardáře Passera hrozí exekuce. Dokládá, že jak titulek, tak obsah článku není pravdivý a poškodil ho. Bude dotázána redakce, odkud čerpala informace.

Řešená podání:


1) Stížnost na materiál Radovana Daňka (v minulém zápise mylně uvedeno Dvořák) – Regiony ČT 24 – 17. dubna 2009. Stěžovatel dokládá, že materiál byl nepřesný, že redaktor byl upozorněn, že Třebíčský zpravodaj otiskl i článek opozice, nicméně ve výsledné reportáži to nebylo. Materiál je dostupný na http://.ct24/regionalni/52040-opozice-kritizuje-trebicske-oddeleni-komunikce/video/1
KPE čeká na stanovisko ČT
2) Podání Květoslavy Šamajové na pořad Kolotoče Kauza pro reportéry (autoři Tomáš Cafourek a Jana Lorencová, vysíláno dne 23. dubna 2009).  Podání je velmi komplikované, byl osloven Tomáš Camfourek, aby KPE věc vysvětlil.
3) Ondřej Carda, Zlín, si stěžuje na článek serveru idnes o prasečí chřipce. Byla dotázána redakce.  

4)  Stížnost starostky obce Bystročice na reportáž Jany Lorencové a reportérek Českého rozhlasu Olomouc o místním referendu v obci. O stanovisko byl požádán Mgr. J. Vejvoda.

Odpověď zatím nepřišla
5) S group holding si prostřednictvím tiskového mluvčí stěžuje na pořad ČT dne 9. 3. 2009 Mistrovství světa v utrácení peněz ( Reportéři ČT). Prezentované informace podle stížnosti neodpovídají skutečnosti. Podání obsahuje podrobné vyčíslení zakázek včetně údajů, že firma SYNER většinu zakázek nezískala. Materiál byl postoupen k vyjádření ČT. Odpověď zatím nepřišla. Bude urgováno.
6) Stížnost Ivana Langera (prostřednictvím advokáta M. Elgera) na články v MFD. Podle stížnosti jde o obranu před nepravdivými údaji. Zároveň běží soudní spor. Komise obdržela odpověď MFD, respektive advokáta Vladana Rámiše, ze které vyjímáme: 

„Vzhledem k tomu, že de facto současně s textem stížnosti k Syndikátu novinářů ČR nám byla doručena žaloba podaná panem Langerem k Městskému soudu v Praze, připravujeme obě vyjádření současně. Podrobnější informaci pro SNČR by tak bylo možné zaslat až poté, kdy bude hotové vyjádření k soudu (počátkem roku 2009)“.
Komise čeká na závěry soudní projednávání.


7) Stížnost na časopis Týden (autor Miroslav Motejlek) - stěžuje si J a T Banka, a.s. Časopis podle stěžovatele uveřejnil nepravdivé informace a ani po dvou výzvách je neopravil – redakce byla požádána o stanovisko. Odpověď byla urgována dvakrát dopisem, zatím bez odezvy. Redaktor Motejlek mezi tím z časopisu odešel. Odpověď bude opět urgována. Urgence se ujal kolega Lipold. Úkol stále trvá

5) Stížnost na redaktora J. F. Potužníka - pořad ČT "Dotace na čističky odpadních vod". Stěžuje si VEOLIA VODA ČESKÁ REPUBLIKA a.s. - reportáž údajně uváděla nepravdivá tvrzení a byla koncipována záměrně tak, aby poškodila dobrou pověst společnosti. ČT byla požádána o vyjádření. Přišlo podrobné stanovisko ČT. Materiál obdržel kolega Čermák a komise čeká na jeho zprávu.

Během léta budou všechny nutné záležitosti vyřizovány mailem, per rolam a poštou. 
Předsedkyně děkuje všem členům komise za nezištnou práci a přeje klidnou dovolenou.

Pozor! Příští schůze se bude konat ve středu 16. září 2009 v 18 hod. na FSV UK. 
Zapsala B. Osvaldová

