Zápis z jednání Komise pro etiku ze dne 20. května  2009

Nová podání: 
* Stížnost na materiál Radovana Dvořáka – Regiony ČT 24 – 17. dubna 2009. Stěžovatel dokládá, že materiál byl nepřesný, že redaktor byl upozorněn, že Třebíčský zpravodaj otiskl i článek opozice, nicméně ve výsledné reportáži to nebylo. Materiál je dostupný na http://.ct24/regionalni/52040-opozice-kritizuje-trebicske-oddeleni-komunikce/video/1
Členové komise se na materiál podívají.

* Stížnost Bohumila Dobrovolského prostřednictvím advokáta na využití fotografií v Mediažurnálu a na umístění fotografií v rámci semináře o roce 1968. Komise obdržela vyjádření kolegy Punčocháře. Kolega Punčochář v doprovodném textu v Mediažurnálu napsal, že jde o fotografie p. Dobrovolského, pod obrázky však bylo napsáno foto archiv. Kol. Punčochář se v následujícím čísle Mediažurnálu za pochybení omluvil. Pokud dojde k soudnímu sporu, jak naznačuje podání, komise vyčká jeho výsledku, ale zároveň upozorňuje, že spor o licenční smlouvu již není v její kompetenci.

* Podání Květoslavy Šamajové na pořad Kolotoče Kauza pro reportéry (autoři Tomáš Cafourek a Jana Lorencová, vysíláno dne 23. dubna 2009).  Podání je velmi komplikované, je třeba nejprve zjistit skutkovou podstatu.
* Ondřej Carda, Zlín, si stěžuje na článek serveru idnes o prasečí chřipce. Bude dotázána redakce.  

Řešená podání:

1)  Stížnost starostky obce Bystročice na reportáž Jany Lorencové a reportérek Českého rozhlasu Olomouc o místním referendu v obci. O stanovisko byl požádán Mgr. J. Vejvoda.

Odpověď zatím nepřišla

2) S group holding si prostřednictvím tiskového mluvčí stěžuje na pořad ČT dne 9. 3. 2009 Mistrovství světa v utrácení peněz ( Reportéři ČT). Prezentované informace podle stížnosti neodpovídají skutečnosti. Podání obsahuje podrobné vyčíslení zakázek včetně údajů, že firma SYNER většinu zakázek nezískala. Materiál byl postoupen k vyjádření ČT. Odpověď zatím nepřišla. Bude urgováno.

3) Stížnost Ivana Langera (prostřednictvím advokáta M. Elgera) na články v MFD. Podle stížnosti jde o obranu před nepravdivými údaji. Zároveň běží soudní spor. Komise obdržela odpověď MFD, respektive advokáta Vladana Rámiše, ze které vyjímáme: 

„Vzhledem k tomu, že de facto současně s textem stížnosti k Syndikátu novinářů ČR nám byla doručena žaloba podaná panem Langerem k Městskému soudu v Praze, připravujeme obě vyjádření současně. Podrobnější informaci pro SNČR by tak bylo možné zaslat až poté, kdy bude hotové vyjádření k soudu (počátkem roku 2009)“.
Komise čeká na závěry soudní projednávání.


4) Stížnost na časopis Týden (autor Miroslav Motejlek) - stěžuje si J a T Banka, a.s. Časopis podle stěžovatele uveřejnil nepravdivé informace a ani po dvou výzvách je neopravil – redakce byla požádána o stanovisko. Odpověď byla urgována dvakrát dopisem, zatím bez odezvy. Redaktor Motejlek mezi tím z časopisu odešel. Odpověď bude opět urgována. Urgence se ujal kolega Lipold.

5) Stížnost na redaktora J. F. Potužníka - pořad ČT "Dotace na čističky odpadních vod". Stěžuje si VEOLIA VODA ČESKÁ REPUBLIKA a.s. - reportáž údajně uváděla nepravdivá tvrzení a byla koncipována záměrně tak, aby poškodila dobrou pověst společnosti. ČT byla požádána o vyjádření. Přišlo podrobné stanovisko ČT. Materiál obdržel kolega Čermák a komise čeká na jeho zprávu.

Dořešená podání:
* Stížnost místostarosty města Kyjov na reportáž TV NOVA (Občanské judo, název Ty, ty, ty ze dne 30. 3. 2008). Místostarosta si stěžoval přímo TV NOVA, odpověď nepřišla. Žádal o zveřejnění celého jednání. Komise oslovila redakci NOVA, kolega Kruml požádal o vyjádření R. Johna. Bez odezvy. Místostarosta nabídl svůj záznam, nicméně ve zhoršené kvalitě. Komise má za to, že k pochybení opravdu došlo.

* Stížnost na článek  Inzeráty shánějí do základní a mateřské školy společnice a hostesky.

Autorka Michaela Šimková. Příloha Vysočina. Otištění 7. ledna 2009, datum podání 21. ledna 2009.

Stěžoval si starosta města Třebíč, žádá, aby se autorka omluvila, že MFD uveřejnila nepravdu.
Přišla informace od starosty, kde říká: „MFD se bohužel neomluvila, pouze uveřejnila mnou napsaný text, avšak velmi zkrácený, a to o poslední odstavec, kde upozorňuji na její chybu vůči Etickému kodexu novinářů, kterého se dopustila.“ Redakce MFD nejednala ve zlém úmyslu, šlo spíše o chybu z nevědomosti, nicméně komise má za to, že k pochybení opravdu došlo a to měla také obsahovat omluva.



Pozor! Příští schůze se bude konat ve středu 10. června 2009 v 18 hod. na FSV UK. Zapsala B. Osvaldová

