Zápis z jednání Komise pro etiku ze dne 22. dubna  2009

Nová podání: 
*Stížnost na jednání R. Paříka, jednatele a ředitele PR agentury GCI/Hill a Knowlton, s.r.o.  Nejde o činnost žurnalistickou, KPE tato oblast nepřísluší. Materiál bude vrácen.
* Stížnost starostky obce Bystročice na reportáž Jany Lorencové a reportérek Českého rozhlasu Olomouc o místním referendu v obci. O stanovisko bude požádán Mgr. J. Vejvoda.

*Přijdou –li mezi zasedáními KPE další podněty, vyžádá si k nim komise stanoviska, aby se agenda nezdržovala. 
Řešená podání:

1) S group holding si prostřednictvím tiskového mluvčí stěžuje na pořad ČT dne 9. 3. 2009 Mistrovství světa v utrácení peněz ( Reportéři ČT). Prezentované informace podle stížnosti neodpovídají skutečnosti. Podání obsahuje podrobné vyčíslení zakázek včetně údajů, že firma SYNER většinu zakázek nezískala. Materiál byl postoupen k vyjádření ČT. Odpověď zatím nepřišla.
2)  Stížnost na redaktora Práva P. Biskupa. Stěžuje si R. Neděla (Sokolov). Jde o opakovaný problém, P. Biskup tentokrát v článku ze dne 24. ledna 2009  použil titulku Odposlechy potvrdily, že policista pracoval pro zločince. Jmenovaný si stěžuje jak na titulek, tak na obsah článku. Materiál převzal kolega Lipold. Novinář v článku konstatoval názor obžaloby. Stěžovatel byl v případu osvobozen, což Právo napsalo. Podle komise etický kodex porušen nebyl. 
3)  Komise se vyjádřila k titulní straně Reflexu – David Rath – viz odkaz.
 http://zpravy.idnes.cz/rath-je-to-nechutne-od-reflexu-chci-za-hitlera-omluvu-pc3-/domaci.asp?c=A090205_095307_domaci_top
O stanovisko byl požádán šéfredaktor Reflexu. Stanovisko přislíbil, zatím nedorazilo. 

Komise nicméně již v podobném případu konstatovala, že pokud se jedná o karikaturu, jde o nadsázku a není možné ji brát jako zpravodajskou informaci. 

4)  Stížnost na sérii článků Vojtěcha Smoly, které byly publikovány v novinách i na internetu s odkazem na video. Jedná se o identifikaci učitelky, kterou natáčel v době jejího volna student a materiál byl pak umístěn na Youtube. O názor byl požádán šéfredaktor MFD. 

Komise konstatuje, že byl porušen paragraf  f) etického kodexu, který říká:  kromě nesporných důvodů veřejného zájmu nesmí novinář svou činností dostat dotčené osoby do nesnází nebo osobní tísně. 
   
5) Stížnost na článek  Inzeráty shánějí do základní a mateřské školy společnice a hostesky.

Autorka Michaela Šimková. Příloha Vysočina. Otištění 7. ledna 2009, datum podání 21. ledna 2009.

Stěžuje si starosta města Třebíč, žádá, aby se autorka omluvila, že MFD uveřejnila nepravdu.
Přišla informace od starosty, kde říká: „MFD se bohužel neomluvila, pouze uveřejnila mnou napsaný text, avšak velmi zkrácený, a to o poslední odstavec, kde upozorňuji na její chybu vůči Etickému kodexu novinářů, kterého se dopustila.“ Redakci byl opět zaslán dopis. 

6) Stížnost Petry Paroubkové (prostřednictvím advokátní kanceláře) na články v AHA!, Blesku a Nedělním Blesku. Podle stěžovatelů došlo k porušení důstojnosti a zásahu do soukromí dotyčné (informace se týkaly zdravotního stavu a mateřství). Komise požádala o vyjádření redakce. Vyjádření listů nepřišlo. Naopak AHA! i Blesk zveřejnily ve stejný den tzv. rozhovor s Petrou Paroubkovou ( dostupné na http://www.aha-online.cz/cz/z-domova/36105/petra-paroubkova:-pomahat-slabsim-je-mi-blizke  a http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-domaci-politika/113643/petra-paroubkova-pomahat-slabsim-je-mi-blizke.html).  Oba rozhovory jsou naprosto totožné, liší se pouze obrazový doprovod. Komise nad touto „shodou“ vyslovila podiv. 

7) Stížnost Ivana Langera (prostřednictvím advokáta M. Elgera) na články v MFD. Podle stížnosti jde o obranu před nepravdivými údaji. Zároveň běží soudní spor. Komise obdržela odpověď MFD, respektive advokáta Vladana Rámiše, ze které vyjímáme: 

„Vzhledem k tomu, že de facto současně s textem stížnosti k Syndikátu novinářů ČR nám byla doručena žaloba podaná panem Langerem k Městskému soudu v Praze, připravujeme obě vyjádření současně. Podrobnější informaci pro SNČR by tak bylo možné zaslat až poté, kdy bude hotové vyjádření k soudu (počátkem roku 2009)“.
Komise zjistí, v jakém stádiu je soudní projednávání.

8) Stížnost na TV Prima – stěžuje si exekutorská komora na tři příspěvky ze Zpráv. Podle stěžovatelů jde o zavádějící informace, které se dotýkají celé komory. Komise obdržela přepis zpráv a vyjádření ing. Zuny. Vzhledem k současnému stavu exekutorské komory komise konstatuje, že zpravodajství TV Prima bylo ve veřejném zájmu. 

9) Stížnost na časopis Týden (autor Miroslav Motejlek) - stěžuje si J a T Banka, a.s. Časopis podle stěžovatele uveřejnil nepravdivé informace a ani po dvou výzvách je neopravil – redakce byla požádána o stanovisko. Odpověď byla urgována dvakrát dopisem, zatím bez odezvy. Redaktor Motejlek mezi tím z časopisu odešel. Odpověď bude opět urgována. Urgence se ujal kolega Lipold.

10) Stížnost na redaktora J. F. Potužníka - pořad ČT "Dotace na čističky odpadních vod". Stěžuje si VEOLIA VODA ČESKÁ REPUBLIKA a.s. - reportáž údajně uváděla nepravdivá tvrzení a byla koncipována záměrně tak, aby poškodila dobrou pověst společnosti. ČT byla požádána o vyjádření. Přišlo podrobné stanovisko ČT. Materiál obdržel kolega Čermák a bude referovat na příští schůzi.

Nedořešená podání:
* Stížnost místostarosty města Kyjov na reportáž TV NOVA (Občanské judo, název Ty, ty, ty ze dne 30. 3. 2008). Místostarosta si stěžoval přímo TV NOVA, odpověď nepřišla. Žádal o zveřejnění celého jednání. Komise oslovila redakci NOVA, kolega Kruml požádal o vyjádření R. Johna. Bez odezvy. Místostarosta nabídl svůj záznam, nicméně ve zhoršené kvalitě. Kolega Kruml přislíbil, že příslušný materiál opatří, a komise poté, co se s ním seznámí, zaujme stanovisko. Web TV NOVA již materiál neobsahuje, úkol stále trvá. Pokud nebude do příštího zasedání stanovisko k dispozici, KPE rozhodne bezodkladně. 

Pozor! Příští schůze se bude konat ve středu 20. května 2009 v 18 hod. na FSV UK. Jde o termín, kdy je přítomen v ČR kol. Jůn. Prosím všechny členy, aby se dostavili. 
Zapsala B. Osvaldová

PAGE  
1

