Zápis z jednání Komise pro etiku ze dne 12. března  2009

Nová podání: 
S group holding si prostřednictvím tiskového mluvčí stěžuje na pořad ČT dne 9. 3. 2009 Mistrovství světa v utrácení peněz ( Reportéři ČT). Prezentované informace podle stížnosti neodpovídají skutečnosti. Podání obsahuje podrobné vyčíslení zakázek včetně údajů, že firma SYNER většinu zakázek nezískala. Materiál byl postoupen k vyjádření ČT.

Řešená podání:

1)  Stížnost na redaktora Práva P. Biskupa. Stěžuje si R. Neděla (Sokolov). Jde o opakovaný problém, P. Biskup tentokrát v článku ze dne 24. ledna 2009  použil titulku Odposlechy potvrdily, že policista pracoval pro zločince. Jmenovaný si stěžuje jak na titulek, tak na obsah článku. Materiál převzal kolega Lipold.
Členové komise se podívají na odkaz http://sokolovsky.denik.cz/zlociny-a-soudy/nedela20081215.html
Co se týče článku v Právu, v archivu má jiný titulek, než uvádí podání (jiný článek v udaném datu v Právu nevyšel, ani o den dříve, ani o den později – možná šlo o novinky.cz). 

Komise čeká na vyjádření kolegy Lipolda.

2) Stížnost Ivo Budila na článek Petra Zídka Čunek české vědy v Lidových novinách. Materiál byl otištěn 17. 9. 2007. P. Zídek případ použil opět v materiálu Kladivo na plagiátory ( LN, Orientace 31. 1. 2009). Komise konstatuje, že Ivo T. Budil je veřejná osobnost, která musí  počítat s kritickou reflexí. Komise pro etiku nemůže rozhodovat o tom, která ze stran má  ve věcné rovině pravdu. Ivo Budil by se měl proto hájit tam, kde byl napaden - v tisku a pokud má dost argumentů, žádat dodatečné sdělení. Stěžovatel obdrží v tomto duchu dopis.

3)  Komise se na příští schůzi vyjádří k obálce Reflexu – David Rath – viz odkaz.
 http://zpravy.idnes.cz/rath-je-to-nechutne-od-reflexu-chci-za-hitlera-omluvu-pc3-/domaci.asp?c=A090205_095307_domaci_top
O stanovisko byl požádán šéfredaktor Reflexu. Stanovisko přislíbil, zatím nedorazilo. Pokud KPE stanovisko nedostane, rozhodne podle pravidel SNČR sama.


4)  Stížnost na sérii článků Vojtěcha Smoly, které byly publikovány v novinách i na internetu s odkazem na video. Jedná se o identifikaci učitelky, kterou natáčel v době jejího volna student a materiál byl pak umístěn na Youtube. O názor byl požádán šéfredaktor MFD. Komise zatím nezaujala stanovisko. Na jedné straně je možný veřejný zájem, na druhé právo dotyčné na soukromí. 

5) Stížnost na článek  Inzeráty shánějí do základní a mateřské školy společnice a hostesky.

Autorka Michaela Šimková. Příloha Vysočina. Otištění 7. ledna 2009, datum podání 21. ledna 2009.

Stěžuje si starosta města Třebíč, žádá, aby se autorka omluvila, že MFD uveřejnila nepravdu.
Přišla informace od starosty, kde říká: „MFD se bohužel neomluvila, pouze uveřejnila mnou napsaný text, avšak velmi zkrácený, a to o poslední odstavec, kde upozorňuji na její chybu vůči Etickému kodexu novinářů, kterého se dopustila.“ Redakci bude zaslán dopis. 

6) Stížnost Petry Paroubkové (prostřednictvím advokátní kanceláře) na články v AHA!, Blesku a Nedělním Blesku. Podle stěžovatelů došlo k porušení důstojnosti a zásahu do soukromí dotyčné (informace se týkaly zdravotního stavu a mateřství). Komise požádala o vyjádření redakce. Pokud se do příštího zasedání nevyjádří, uzavře případ.

7) Stížnost Ivana Langera (prostřednictvím advokáta M. Elgera) na články v MFD. Podle stížnosti jde o obranu před nepravdivými údaji. Zároveň běží soudní spor. Komise obdržela odpověď MFD, respektive advokáta Vladana Rámiše, ze které vyjímáme: 

„Vzhledem k tomu, že de facto současně s textem stížnosti k Syndikátu novinářů ČR nám byla doručena žaloba podaná panem Langerem k Městskému soudu v Praze, připravujeme obě vyjádření současně. Podrobnější informaci pro SNČR by tak bylo možné zaslat až poté, kdy bude hotové vyjádření k soudu (počátkem roku 2009)“.
Komise zjistí, v jakém stádiu je soudní projednávání.

8) Stížnost na TV Prima – stěžuje si exekutorská komora na tři příspěvky ze Zpráv. Podle stěžovatelů jde o zavádějící informace, které se dotýkají celé komory. Komise obdržela přepis zpráv a vyjádření ing. Zuny. Vzhledem k současnému stavu exekutorské komory komise udělá závěr na příštím zasedání. 

9) Stížnost na časopis Týden (autor Miroslav Motejlek) - stěžuje si J a T Banka, a.s. Časopis podle stěžovatele uveřejnil nepravdivé informace a ani po dvou výzvách je neopravil – redakce byla požádána o stanovisko. Odpověď byla urgována dvakrát dopisem, zatím bez odezvy. Redaktor Motejlek mezi tím z časopisu odešel. Odpověď bude opět urgována.

10) Stížnost na redaktora J. F. Potužníka - pořad ČT "Dotace na čističky odpadních vod". Stěžuje si VEOLIA VODA ČESKÁ REPUBLIKA a.s. - reportáž údajně uváděla nepravdivá tvrzení a byla koncipována záměrně tak, aby poškodila dobrou pověst společnosti. ČT byla požádána o vyjádření. Přišlo podrobné stanovisko ČT. Materiál obdržel kolega Čermák a bude referovat na příští schůzi.

11) Stížnost gen. Štefky na neetické chování redaktora MFD Jana Gazdíka. Podle stěžovatele jsou články J. Gazdíka lživé, manipulují s fakty, jsou osobně zabarvené. Redakce byla požádána o vyjádření dne 4. července 2008. Stanovisko vypracoval kolega Jůn a doporučil, aby se redakce vyjádřila. Vyjádření bylo urgováno dopisem šéfredaktorovi. Redakci MFD byla znovu zaslána kopie stížnosti, šéfredaktor příjem potvrdil. Vyjádření nepřišlo. Komise se vrací ke stanovisku vypracovaném kol. Jůnem. Zní takto:
„ Jak bylo konstatováno na zářijové schůzi 2008 KPE, redakce MFD se zatím neozvala, což je škoda, neboť by to mohlo vzhledem k závažným obviněním případ posunout do poněkud jiné roviny. Doporučoval bych proto odezvu u redakce urgovat. Zatím však vypadá situace takto:

- Generál Štefka píše komisi, že byl "zásadním způsobem Gazdíkovými články poškozen", což mimo jiné "v konečném důsledku vedlo i ke zrušení" jeho již předtím vládou schváleného jmenování velvyslancem.  Generál Štefka tvrdí, že J. Gazdík se zpronevěřil Etickému kodexu novináře a "hrubě poškodil" Štefkovo jméno "v jím vykonstruované kauze s cílem zdiskreditovat a očernit" jeho osobu.

Gazdíkovy články, ve kterých zdaleka ne vše, co se Štefkovi nelíbí, je možné označit za neetické,  začínají článkem z 18. ledna 2008 ("Přáli si a Ducháček to zařídil), ve kterém kromě fotografie gen. Štefky pod titulkem (což navozuje dojem, že Ducháčkem byl on, i když popisek říká, že v době, kdy on byl náčelníkem štábu se tam děly podivné věci, ale pak dodává: "On sám však požádal při odchodu z armády o kontrolu hospodaření.") Přímé útoky jsou obsaženy v článcích dalších. Např. v materiálu "Štefka pod palbou" Gazdík nejdříve zjevně překroutil jedno Štefkovo vyjádření a pak jej obviňuje z nezákonného pobírání příspěvku na byt. Štefka tvrdí a je ochoten doložit, že to je lež, neb bydlel v podnájmu. Také další články, které má komise k dispozici, obsahují formulace navozují vinu velmi jasně a zjevně proti etickému kodexu jsou.

Závěr: Komise poměrně benevolentně několikrát žádala redakci o stanovisko, nepřišlo. Proto zaznamenává stanovisko kol. Jůna a dává ho k dispozici jak médiím, tak stěžovateli. 


Nedořešená podání:
* Stížnost místostarosty města Kyjov na reportáž TV NOVA (Občanské judo, název Ty, ty, ty ze dne 30. 3. 2008). Místostarosta si stěžoval přímo TV NOVA, odpověď nepřišla. Žádal o zveřejnění celého jednání. Komise oslovila redakci NOVA, kolega Kruml požádal o vyjádření R. Johna. Bez odezvy. Místostarosta nabídl svůj záznam, nicméně ve zhoršené kvalitě. Kolega Kruml přislíbil, že příslušný materiál opatří, a komise poté, co se s ním seznámí, zaujme stanovisko. Web TV NOVA již materiál neobsahuje, úkol stále trvá. Pokud nebude do příštího zasedání stanovisko k dispozici, KPE rozhodne bezodkladně. 

*KPE se obrátila na Českou televizi na základě podání JUDr. J. Kunáška na materiál Marka Pokorného. Případ byl několikrát urgován u Mgr. Fridricha, bez odezvy. JUDr. Kunášek informoval komisi, že má další podklady, ty přinesl osobně. KPE požádala opět o stanovisko ČT, tentokrát Mgr. Vondráčka. Ani po urgenci stanovisko ČT ( J. Vondráček) nedorazilo.
Vzhledem k tomu, že žádné stanovisko od ČT nepřišlo, dává komise za pravdu stížnosti JUDr. Kunáška. Upozorňuje zároveň, že k tomu má od SNČR pravomoc a že několikrát žádala ČT o stanovisko. 


Pozor! Příští schůze se bude konat ve středu 22. dubna 2009 ( ještě upřesním) v 18 hod. na FSV UK. Jde o termín, kdy je přítomen v ČR kol. Jůn. Prosím všechny členy, aby se dostavili. 

Zapsala B. Osvaldová

PAGE  
3

