Zápis z jednání Komise pro etiku ze dne 14. ledna 2009


Komise pro etiku se zabývala v diskusi několika případy, kdy zaměstnanci různých médií, včetně elektronických, mění identitu a fakticky zneužívají své postavení novináře k získání různých informací, které pak publikují s odvoláním na veřejný zájem.  Na tento postup existují dva názory – jeden se striktně drží Etického kodexu novináře – paragraf 1/j, 3/c, 

3/d a konstatuje, že novinář nemá události vyvolávat, ale popisovat. Druhý vychází z toho, že jiným způsobem se důležité informace získat nedají. Komise pro etiku se domnívá, že tento problém si zasluhuje širší diskusi mezi novináři i čtenáři. Obrací se proto na SNČR aby takovou diskusi inicioval, ať už na svých webových stránkách, v Mediažurnálu či uspořádáním konference, event. kombinací všech těchto možností.
Nová podání: 
* Stížnost na článek MFD Senátor chtěl zničit kolegyni, autor Janek Kroupa plus redakce. Jde o případ senátora Drymla. Autor stížnosti upozorňuje na nahrávku www.idnes.cz/dryml, kde je podle něj dokladováno, že senátor nechtěl nikoho kompromitovat, ale žádal jen o informace.
Komise stížnost bere na vědomí a domnívá se, že se na ni vztahuje obecná diskuse – viz výše.

* Stížnost na materiál uveřejněný na internetu na Novinkách, respektive pod označením ivi (Bratislava), Právo dne 8.1. 2009. Jde o informaci, že v jeskyni nedaleko slovenského města Rožňava našli „mrtvolu muže, který svíral v rukou české koruny. Jeho totožnost se zatím nepodařilo zjistit. Informoval o tom slovenský server tvnoviny.sk.“ Informace byla doprovozena fotografií zemřelého. Podle názoru komise nešlo ani tak o porušení novinářské etiky (zemřelý nebyl identifikován), ale o porušení vkusu a estetických norem. Komise doporučuje, aby stejně jako v televizi byly takové informace doplněny varováním, že zveřejněné fotografie nebo video jsou drastické a nebyly bez varování umísťovány přímo do zprávy.
Řešená a vyřešená podání:

* Stížnost Ivana Langera (prostřednictvím advokáta M. Elgera) na články v MFD. Podle stížnosti jde o obranu před nepravdivými údaji. Zároveň běží soudní spor. Komise obdržela odpověď MFD, respektive advokáta Vladana Rámiše, ze které vyjímáme: 
„Vzhledem k tomu, že de facto současně s textem stížnosti k Syndikátu novinářů ČR nám byla doručena žaloba podaná panem Langerem k Městskému soudu v Praze, připravujeme obě vyjádření současně. Podrobnější informaci pro SNČR by tak bylo možné zaslat až poté, kdy bude hotové vyjádření k soudu (počátkem roku 2009)“.
Jde o články:

(A) MFD 20.9. 2008 „Za Sekyrovu firmu napojenou na kmotra Mrázka lobboval i Langer“ 
(B) MFD 22.9. 2008 „Tlustého lobbing byl selhání. Langerův ne, myslí si premiér“ 
(C) MFD 29.9. 2008 „Kapitoly z Langerova politického života: lobbing i kontroverzní podnikatelé“ 
(D) MFD 2.10. 2008 „Langer loboval za svého věřitele“, „Langer: vlastenectví a dva miliony“ a „Na co Ivan Langer neodpověděl“. 

(E) MFD 3.10. 2008 „Langer káral Grosse, že nevysvětlil půjčku, teď mlčí jako on“. 

(F) MFD 4.10. 2008 „Kyselý koupil i dluhy „Langerova golfu“. 

(G) MFD 1.11. 2008 „Langer loboval i radil. Podle právníků nezákonně“. 

(H) MFD 4.11. 2008 „Střet zájmů? Langerovi trest nehrozí“. 

Tyto články vydavatel deníku MFD uveřejnil v totožném, popřípadě v mírně upraveném znění i na internetovém serveru iDNES.cz. 

Pod články jsou postupně podepsáni autoři Jaroslav Kmenta, Ondřej Šťastný, Tomáš Syrovátka a Krystyna Wanatowiczová
Komise vyčká rozhodnutí soudu, nicméně opět upozorňuje, že v případě obvinění z trestného činu by v jakémkoli periodiku, které samo sebe nedefinuje jako bulvární, měly být formulace co nejpřesnější.


*Stížnost na TV Prima – stěžuje si exekutorská komora na tři příspěvky ze Zpráv. Podle stěžovatelů jde o zavádějící informace, které se dotýkají celé komory. Komise se musí před rozhodnutím s materiálem seznámit – buď přes web, nebo zapůjčením kazety. Jde o úkol z minulého zasedání – předsedkyně komise požádá o materiál TV Prima.


Řešená a vyřešená podání:

* Stížnost Fr. Ryneš z Horáckých novin na rozhodnutí komise – zápis ze dne 12. listopadu 2008, kde je v odstavci "Řešená a vyřešená podání" vyjádření ke stížnosti na jeho údajné neetické chování. Podle vyjádření KPE Horácké noviny vycházející v Třebíči
porušily 14. 12. 2007 článkem "Půjde Josef Truhlář sedět?" etický kodex novináře. S tímto vyjádřením, které připravil dr. Bílek, Fr. Ryneš nesouhlasí a podal k problému rozklad pro SNČR. Případ je potřeba konzultovat s dr. Bílkem, který stanovisko připravil.
* Stížnost MUDr. A. Morávkové na redaktora MFD Ondřeje Šťastného, který se dal zaměstnat v nemocnici jako pomocná zdravotní síla a pak získané informace, včetně důvěrných a osobních, publikoval, při čemž situaci v nemocnici podle stěžovatelky zkreslil. Redakce MFD zaslala stanovisko, kde odmítá pochybení. Jde o stejný problém – viz úvod zápisu.

* Podání Provident Financial na možné pochybení při natáčení pořadu Občanské judo. 
Redakci NOVY byl zaslán dopis s dotazem, zda pořad bude odvysílán a v jaké podobě. Zatím nepřišla odpověď.

* Jan Tamáš, který si stěžoval, že média nepravdivě referují o iniciativě Ne základnám, byl doporučeným dopisem požádán o konkretizaci, kterých textů se jeho podání týká. Bez odezvy již od minulého roku. Případ byl odložen.

* Stížnost na časopis Týden (autor Miroslav Motejlek) - stěžuje si J a T Banka, a.s. Časopis podle stěžovatele uveřejnil nepravdivé informace a ani po dvou výzvách je neopravil – redakce byla požádána o stanovisko. Odpověď byla urgována dvakrát dopisem, zatím bez odezvy. Redaktor Motejlek mezi tím z časopisu odešel. Odpověď bude opět urgována.

* Stížnost na redaktora J. F. Potužníka - pořad ČT "Dotace na čističky odpadních vod". Stěžuje si VEOLIA VODA ČESKÁ REPUBLIKA a.s. - reportáž údajně uváděla nepravdivá tvrzení a byla koncipována záměrně tak, aby poškodila dobrou pověst společnosti. ČT byla požádána o vyjádření. Přišlo podrobné stanovisko ČT. Materiál obdržel kolega Čermák a bude referovat na příští schůzi.

* Stížnost gen. Štefky na neetické chování redaktora MFD Jana Gazdíka. Podle stěžovatele jsou články J. Gazdíka lživé, manipulují s fakty, jsou osobně zabarvené. Redakce byla požádána o vyjádření dne 4. července 2008. Stanovisko vypracoval kolega Jůn a doporučil, aby se redakce vyjádřila. Vyjádření bylo opět urgováno dopisem šéfredaktorovi. Redakci MFD byla znovu zaslána kopie stížnosti, šéfredaktor příjem potvrdil a redakce vypracovává stanovisko. Bude urgován p. šéfredaktor.


Nedořešená podání:

* Stížnost místostarosty města Kyjov na reportáž TV NOVA (Občanské judo, název Ty, ty, ty ze dne 30. 3. 2008). Místostarosta si stěžoval přímo TV NOVA, odpověď nepřišla. Žádal o zveřejnění celého jednání. Komise oslovila redakci NOVA, kolega Kruml požádal o vyjádření R. Johna. Bez odezvy. Místostarosta nabídl svůj záznam, nicméně ve zhoršené kvalitě. Kolega Kruml přislíbil, že příslušný materiál opatří, a komise poté, co se s ním seznámí, zaujme stanovisko. Web TV NOVA již materiál neobsahuje, úkol stále trvá.

*KPE se obrátila na Českou televizi na základě podání JUDr. J. Kunáška na materiál Marka Pokorného. Případ byl několikrát urgován u Mgr. Fridricha, bez odezvy. JUDr. Kunášek informoval komisi, že má další podklady, ty přinesl osobně. KPE požádala opět o stanovisko ČT, tentokrát Mgr. Vondráčka. Ani po urgenci stanovisko ČT ( J. Vondráček) nedorazilo.
Úkol stále trvá.

Pozor!

Příští schůze se bude konat 18. února 2009. Prosím všechny členy, aby se dostavili. Kolega Jůn je předem omluven, v ČR pobývá pouze týden - před termínem jednání.

Zapsala B. Osvaldová

PAGE  
3

