Zápis z jednání Komise pro etiku ze dne 10. prosince 2008


Nová podání: 

* Stížnost Ivana Langera (prostřednictvím advokáta M. Elgera) na články v MFD. Podle stížnosti jde o obranu před nepravdivými údaji. Zároveň běží soudní spor. Komise obdržela odpověď MFD, respektive advokáta Vladana Rámiše, ze které vyjímáme: 
„Vzhledem k tomu, že de facto současně s textem stížnosti k Syndikátu novinářů ČR nám byla doručena žaloba podaná panem Langerem k Městskému soudu v Praze, připravujeme obě vyjádření současně. Podrobnější informaci pro SNČR by tak bylo možné zaslat až poté, kdy bude hotové vyjádření k soudu (počátkem roku 2009)“.
Do příštího zasedání se členové KPE, kteří články v MFD ještě nečetli, s nimi seznámí – internetový odkaz dodá Osvaldová. 
Komise vyčká rozhodnutí soudu, nicméně upozorňuje, že v případě obvinění z trestného činu by v jakémkoli periodiku, které samo sebe nedefinuje jako bulvární, měly být formulace co nejpřesnější.


*Stížnost na TV Prima – stěžuje si exekutorská komora na tři příspěvky ze Zpráv. Podle stěžovatelů jde o zavádějící informace, které se dotýkají celé komory. Komise se musí před rozhodnutím s materiálem seznámit – buď přes web, nebo zapůjčením kazety.

* Stížnost anonymní stěžovatelky na regionální MFD – články k volbám. Podle stěžovatelky platí zákon, že nelze uveřejňovat odhady v den voleb, který podle ní MFD v regionu porušila. Pokud si kdokoli chce stěžovat na neregulérnost voleb, musí se obrátit na volební komisi, která situaci prověří.

Řešená a vyřešená podání:

* Stížnost MUDr. A. Morávkové na redaktora MFD Ondřeje Šťastného, který se dal zaměstnat v nemocnici jako pomocná zdravotní síla a pak získané informace, včetně důvěrných a osobních, publikoval, při čemž situaci v nemocnici podle stěžovatelky zkreslil. Redakce MFD zaslala stanovisko, kde odmítá pochybení. Oba materiály převzal kolega Čermák a bude referovat na příští schůzi.

* Podání Provident Financial na možné pochybení při natáčení pořadu Občanské judo. 
Redakci NOVY byl zaslán dopis s dotazem, zda pořad bude odvysílán a v jaké podobě.

* Ke stížnosti P. Stoličného obdržela KPE dopis od šéfredaktorky 100 plus 1 ZZ Marie Seifertové. Uvádí, že redakce publikuje původní články a autoři mají možnost zvolit, zda chtějí být uvedeni plným jménem, nebo pseudonymem. Stěžovateli byla kopie dopisu poslána. Osvaldová ještě prověří, jak vypadá časopis dnes.

* Jan Tamáš, který si stěžoval, že média nepravdivě referují o iniciativě Ne základnám, byl doporučeným dopisem požádán o konkretizaci, kterých textů se jeho podání týká. Zatím bez odezvy.

* Stížnost na časopis Týden (autor Miroslav Motejlek) - stěžuje si J a T Banka, a.s. Časopis podle stěžovatele uveřejnil nepravdivé informace a ani po dvou výzvách je neopravil – redakce byla požádána o stanovisko. Odpověď byla urgována dvakrát dopisem, zatím bez odezvy. Redaktor Motejlek mezi tím z časopisu odešel.

* Stížnost na redaktora J. F. Potužníka - pořad ČT "Dotace na čističky odpadních vod". Stěžuje si VEOLIA VODA ČESKÁ REPUBLIKA a.s. - reportáž údajně uváděla nepravdivá tvrzení a byla koncipována záměrně tak, aby poškodila dobrou pověst společnosti. ČT byla požádána o vyjádření. Ozval se kolega Potužník s informací, že ČT pošle do týdne stanovisko. Žádné stanovisko nepřišlo. O pomoc při dořešení případu byl požádán kolega Velíšek. Případ urgoval, ČT slíbila reakci, přišlo po zasedání KPE. Členové se seznámí mezi zasedáními s vyjádřením a zaujmou stanovisko.

* Stížnost gen. Štefky na neetické chování redaktora MFD Jana Gazdíka. Podle stěžovatele jsou články J. Gazdíka lživé, manipulují s fakty, jsou osobně zabarvené. Redakce byla požádána o vyjádření dne 4. července 2008. Stanovisko vypracoval kolega Jůn a doporučil, aby se redakce vyjádřila. Vyjádření bylo opět urgováno dopisem šéfredaktorovi. Redakci MFD byla znovu zaslána kopie stížnosti, šéfredaktor příjem potvrdil a redakce vypracovává stanovisko.


Nedořešená podání:


* Stížnost místostarosty města Kyjov na reportáž TV NOVA (Občanské judo, název Ty, ty, ty ze dne 30. 3. 2008). Místostarosta si stěžoval přímo TV NOVA, odpověď nepřišla. Žádal o zveřejnění celého jednání. Komise oslovila redakci NOVA, kolega Kruml požádal o vyjádření R. Johna. Bez odezvy. Místostarosta nabídl svůj záznam, nicméně ve zhoršené kvalitě. Kolega Kruml přislíbil, že příslušný materiál opatří, a komise poté, co se s ním seznámí, zaujme stanovisko. Web TV NOVA již materiál neobsahuje, bude znovu požádána redakce.

*KPE se obrátila na Českou televizi na základě podání JUDr. J. Kunáška na materiál Marka Pokorného. Případ byl několikrát urgován u Mgr. Fridricha, bez odezvy. JUDr. Kunášek informoval komisi, že má další podklady, ty přinesl osobně. KPE požádala opět o stanovisko ČT, tentokrát Mgr. Vondráčka. Ani po urgenci stanovisko ČT ( J. Vondráček) nedorazilo.
O pomoc pro dořešení byl požádán kolega Velíšek. Případ urgoval, ČT slíbila reakci, ale zatím vyjádření nepřišlo.

* Stížnost na článek Starostův spor vede obec do náruče exekutora, uveřejněný v časopise Týden na severu 30. 10.2007. Ke stížnosti byl přidán rozklad, který má komise k dispozici a který byl zaslán redakci k vyjádření. Odpověď nepřišla. Případ byl proto odložen.

Předsedkyně KPE děkuje všem členům komise za nezávislé rozhodování a obětavost, se kterou se případům ve svém volném čase věnují.

Příští schůze se bude konat 14. ledna 2009

PAGE  
1

