Zápis z jednání Komise pro etiku ze dne 15. října 2008

Nová podání:


* Komise zaujala stanovisko k případu Milana Kundery. Soudí, že čerstvá zkušenost s referováním o případu Milana Kundery opětovně připomíná nezbytnost dodržovat základních zásad novinářské práce, mezi něž patří zejména ověřování informace přinejmenším ze dvou na sobě nezávislých zdrojů, poskytnutí prostoru k vyjádření dotčeným stranám a důsledného odlišování domněnky či hypotézy od spolehlivě prověřeného faktu, což platí jak o závěrech uváděných autory i citovanými svědky. O významu dodržování základních zásad novinářské práce je Komise pro etiku při SNČR přesvědčena nejen na základě aktuálního případu Milana Kundery, ale i na základě mnohaletých zkušeností s posuzováním etických problémů žurnalistické práce.


* P. Stoličný si stěžuje, že redakce časopisu 100+1 porušuje autorský zákon, protože pod články neuvádí autora. Komise již jednou redakci upozornila na podobné prohřešky. Učiní to opět.


* Jan Tamáš si stěžuje, že média nepravdivě referují o iniciativě Ne základnám. Jako doklad připojil titulky řady článků, reportáží a rozhovorů, kde novináři podle něj informace zkreslili. Vzhledem k tomu, že stěžovatel uvádí pouze názvy a data řady materiálů (některé jsou z března dubna) a KPE nemá žádnou sílu, která by články vyhledávala v archivech nebo na internetu a kopírovala je, bude stěžovatel požádán, aby zaslal příslušné výstřižky. Pak bude KPE jednat podle svých stanov – zjistí názor druhé strany sporu, věc posoudí a vydá rozhodnutí.

Řešená a vyřešení podání:


* Stížnost Květoslavy Šamajová  na nízké honoráře pro volné novináře, která PKE nepřísluší, byla předána přes SNČR Klubu volných novinářů. 

*Stížnost na časopis Týden (autor Miroslav Motejlek) - stěžuje si J a T Banka, a.s. Časopis podle stěžovatele uveřejnil nepravdivé informace a ani po dvou výzvách je neopravil – redakce byla požádána o stanovisko. Zatím bez odezvy. Nutno urgovat.

*Stížnost na neetické chování novináře Františka Rybeše z Horáckých novin. O stěžovateli píše urážlivě, byl požádán o omluvu, odpověď tiskem vyšla, ale byla jen částečná a podle stěžovatele opět urážlivá. Materiál převzal kolega Bílek. Bude referovat na další schůzi KPE.

* Stížnost na redaktora J. F. Potužníka - pořad ČT "Dotace na čističky odpadních vod". Stěžuje si VEOLIA VODA ČESKÁ REPUBLIKA a.s. - reportáž údajně uváděla nepravdivá tvrzení a byla koncipována záměrně tak, aby poškodila dobrou pověst společnosti. ČT byla požádána o vyjádření. Ozval se kolega Potužník s informací, že ČT pošle do týdne stanovisko.

*Stížnost gen. Štefky na neetické chování redaktora MFD Jana Gazdíka. Podle stěžovatele jsou články J. Gazdíka lživé, manipulují s fakty, jsou osobně zabarvené. Přiloženy informace s komentářem, kde stěžovatel upozorňuje na nepravdy. Redakce byla požádána o vyjádření dne 4. července 2008, odpověď nepřišla. Materiál převzal kolega Jůn. Celé jeho stanovisko má KPE k dispozici a vyjímá z něj:
„ Jak bylo konstatováno na zářijové schůzi KPE, redakce MFD se zatím neozvala, což je škoda, neboť by to     mohlo vzhledem k závažným obviněním případ posunout do poněkud jiné roviny. Doporučoval bych proto odezvu u redakce urgovat. Zatím však vypadá situace takto:

- Generál Štefka píše komisi, že byl "zásadním způsobem Gazdíkovými články poškozen", což mimo jiné "v konečném důsledku vedlo i ke zrušení" jeho již předtím vládou schváleného jmenování velvyslancem.  Generál Štefka tvrdí, že J. Gazdík se zpronevěřil Etickému kodexu novináře a "hrubě poškodil" Štefkovo jméno "v jím vykonstruované kauze s cílem zdiskreditovat a očernit" jeho osobu.

Gazdíkovy články, ve kterých zdaleka ne vše, co se Štefkovi nelíbí, je možné označit za neetické,  začínají článkem z 18. ledna 2008 ("Přáli si a Ducháček to zařídil), ve kterém kromě fotografie gen. Štefky pod titulkem (což navozuje dojem, že Ducháčkem byl on, i když popisek říká, že v době, kdy on byl náčelníkem štábu se tam děly podivné věci, ale pak dodává: "On sám však požádal při odchodu z armády o kontrolu hospodaření.") Přímé útoky jsou obsaženy v článcích dalších. Např. v materiálu "Štefka pod palbou" Gazdík nejdříve zjevně překroutil jedno Štefkovo vyjádření a pak jej obviňuje z nezákonného pobírání příspěvku na byt. Štefka tvrdí a je ochoten doložit, že to je lež, neb bydlel v podnájmu. Také další články, které má komise k dispozici, obsahují formulace navozují vinu velmi jasně a zjevně proti etickému kodexu jsou.

Závěr: Komise doporučuje opět požádat redakci o vyjádření a stížnost probrat na příští schůzi.


Nedořešená podání:


*Stížnost místostarosty města Kyjov na reportáž TV NOVA (Občanské judo, název Ty, ty, ty ze dne 30. 3. 2008). Místostarosta si stěžoval přímo TV NOVA, odpověď nepřišla. Žádal o zveřejnění celého jednání. Komise oslovila redakci NOVA, kolega Kruml požádal o vyjádření R. Johna. Bez odezvy. Místostarosta nabídl svůj záznam, nicméně ve zhoršené kvalitě. Kolega Kruml přislíbil, že příslušný materiál opatří, a komise poté, co se s ním seznámí, zaujme stanovisko. Úkol trvá a případ je třeba dořešit. Osvaldová bude opět kontaktovat NOVU. Pokud  stanovisko druhé strany nedorazí, rozhodne komise na základě vlastní analýzy.

*Stížnost Ing. V. Ženíška na články v MFD - Plzeň k záměru zastavění plochy na Anglickém nábřeží. Komise se domnívá, že stížnost se netýká etických problémů, nicméně se dotázala dopisem redakce MFD Plzeň na jejich reakci. Dle názoru komise opravdu nejde o problém žurnalistický, ale spíše urbanistický, a o diskusi v rámci regionu. Stěžovatel byl v tomto duchu vyrozuměn. Přišla odpověď, že se závěry KPE nesouhlasí. Bude projednáno na příští schůzi.

*Stížnost na články Radima Vaculíka a Patrika Biskupa z deníku Právo. Policista jmenovaný v článcích si stěžuje, že nebyla zachována presumpce neviny a články obsahovaly nepravdy. Redakce Práva byla požádána o stanovisko. Zatím neodpověděla. Převzal kolega Lipold, stanovisko připraví do příští schůze.


*KPE se obrátila na Českou televizi na základě podání JUDr. J. Kunáška na materiál Marka Pokorného. Případ byl několikrát urgován u Mgr. Fridricha, bez odezvy. JUDr. Kunášek informoval komisi, že má další podklady, ty přinesl osobně. KPE požádala opět o stanovisko ČT, tentokrát Mgr. Vondráčka. Pokud  stanovisko druhé strany nedorazí, rozhodne komise na základě vlastní analýzy.

* Podání Evy Hejzlarové, koordinátorky projektu Vyrovnávání šancí žen a mužů v rozhodovacích pozicích a politice. Jde o stížnost, že ČT ve zpravodajství povrchně informovala o Úřadu pro mezinárodně právní ochranu dětí a že zkreslovala či zatajovala informace o členech K 213, kterým poskytovala prostor k agresivním výrokům na adresu nevládních ženských organizací. Materiál převzala kolegyně Bystrovová. Z jejího stanoviska vyjímáme:

Stížnost Evy M. Hejzlarové, resp. České ženské lobby je oprávněná v tom smyslu, že kritizované  televizní šoty byly povrchně zpracované. Pracují s fakty bez vysvětlení souvislostí, sdělují, že někdo proti něčemu protestuje, ale neuvádějí kdo je kdo, citují tvrzení jedné strany bez názoru protistrany a nedostatek vyzdrojovaných argumentů nahrazují vágními formulacemi typu "organizace se domnívá, že (advokátka Pavlová) je feministickou advokátkou extremistických feministických spolků ...." atd. Jde o krátké zpravodajské relace, přesto, nebo právě proto, takové jednoznačně působící, ale vlastně nepřesné formulace jsou zavádějící.

To je ovšem výtka zejména profesionální, není zřejmý úmysl poškodit někoho, spíše jde o nedostatečnou práci.

Nejschůdnější by bylo domluvit objektivní  - tedy i kritickou - ukáže-li se potřeba - reportáž o České ženské lobby a reportáž o  K213, tedy společnosti, k níž se uchylují otcové zbaveni možnosti být se svými dětmi.

Komise pro etiku ovšem nemá pravomoc cosi takového doporučovat.


* Stížnost na článek Starostův spor vede obec do náruče exekutora, uveřejněný v časopise Týden na severu 30.10.2007. Ke stížnosti byl přidán rozklad, který má komise k dispozici a který byl zaslán redakci k vyjádření. Odpověď zatím nepřišla. Úkol trvá.

Zapsala B. Osvaldová

Příští schůze se bude konat  12. listopadu

PAGE  
3

