Zápis ze schůze Komise pro etiku ze dne 19.3.  2008
1. Ke stanovisku KPE k věci Adama Komerse, vedoucího regionální redakce zpravodajství ČT (viz zápis z 20. 2. 2008: 

http://www.syndikat-novinaru.cz/upload/KPE-2008-02-20.doc) doplňuje své stanovisko člen KPE Zdeněk Velíšek:
Jaký má Komise pro etiku názor na podpis pod iniciativou Ano pro Švejnara ze strany novináře? 

 Jako každý jiný občan má novinář právo na občanské postoje.  Musí  si přitom ovšem nevyhnutelně položit otázku, zda v mediích, v nichž působí nebo hodlá působit, chce mít tvář angažované  osobnosti nebo tvář „zpravodajce“ nestranně reflektujícího současnost. A musí počítat s tím, že jeho profesionální dráha se může případně vyvíjet podle tohoto jeho rozhodnutí.
Dá se mluvit o snížení jeho důvěryhodnosti a tím poškozením jména podniky, v tomto případě ČT? 

Novinář s názorem  by měl být v podstatě důvěryhodnější než novinář, který chce zůstat „bez tváře“. Tento úsudek platí ovšem  o novináři jako takovém. O veřejnoprávním médiu platí opak: má zůstat“ bez tváře“ (rozuměj „bez zřetelné politické orientace“). Rozpor, který tu vzniká, je podle mého přesvědčení třeba řešit s mimořádným ohledem na zachování demokratických svobod. V opačném případě hrozí nebezpečí, že média veřejné služby upadnou do podezření, že  přestávají dobře vykonávat službu veřejnosti.  (Nedávný rozruch kolem změn v Radiožurnálu je toho příkladem, ať už ho chápeme jakkoli).
Má veřejnoprávní novinář hlubší odpovědnost v podpisu podobných petic? 

Ano, pokud je to známý a respektovaný novinář. 

Hraje roli fakt, že novinář, který podepsal petici/iniciativu, nemá přímo s danou tematikou ve vysílání kontakt? 

 To roli hraje. A to zejména tehdy, chce-li zaměstnavatel vyvodit důsledky z občanského postoje  svého redaktora. Hlavní roli při posuzování konkrétního občanského postoje novináře  pro účely případné sankce proti němu by měla hrát okolnost, zda svou občanskou angažovanost projevil novinář ve vysílání, ve svém mediu, či zcela jinde.
Je zákaz podpisu a jeho vyžadování ze strany zaměstnavatele omezením občanské svobody novináře? 

Považuji to za právní i etickou otázku. Po stránce právní na ni neumím odpovědět. Po stránce etické odpovídám, že kdybych řídil médium veřejné služby, vyvaroval bych se takového zákazu především v zájmu svého média.  Ovšem  nezřekl bych se práva  udělat vše, co je v mé kompetenci a co se slučuje s novinářskou etikou,  pro zachování objektivity,  vyváženosti a pravdivosti svého média.

V této souvislosti odkazuji znovu  na poslední větu své odpovědi na otázku č. 1. Také dotyčný novinář musí totiž počítat s tím, že se vedení  média, v němž pracuje,  tohoto práva a této povinnosti nezřekne. Zůstává ovšem otevřenou otázkou, co je v této situaci  přiměřeným opatřením.

2. KPE s uspokojením bere na vědomí zprávu o verdiktu Nejvyššího soudu ve věci žaloby manželů Š. proti vydavatelství Vltva – Labe – Press.
Šlo o drastickou fotografii z autohavárie (při které zahynul syn manželů Š.), kterou otiskl deník Šíp. Nejvyšší soud zrušil předchozí rozsudek, podle kterého nebylo zveřejnění snímku nepřiměřeným zásahem do soukromí pozůstalých a jejich újma byla pouze „subjektivní“. (Zprávu o případu viz také na http://aktualne.centrum.cz/domaci/soudy-a-pravo/clanek.phtml?id=601438).

3. KPE se zabývala stížností ministra školství Ondřeje Lišky na článek v deníku Právo „Na školství se hraje podivná hra o miliardy“ (5. března 2008). 
Ve stížnosti se mimo jiné uvádí:...“ své základní profesní povinnosti podle našeho názoru jmenovaní redaktoři nedostáli již proto, že  nedodrželi standardní postup zajišťující objektivitu novinářské práce, tj. nedali prostor druhé straně k vyjádření se ke skutečnostem, které jsou jí v článku „kladeny za vinu“. Článek tak působí naprosto nevyváženě a jednostranně, jako pouhý pamflet, jehož cílem je jenom a pouze osočit určité osoby a instituce z nekalých praktik, bez možnosti těchto „obviněných“ se jakkoliv hájit. K tomuto zřejmému cíli jsou využívány, vedle spekulací o různých lobbyistických skupinách,  především tzv. nejmenované zdroje a citace z blíže nespecifikovaných údajných interních materiálů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy“.
Podle názoru KPE je chybou článku, opírajícího se o nejmenované zdroje, to, že nedal prostor k vyjádření druhé straně, tj. kritizovaným představitelům ministerstva. To se částečně stalo až o den později v článku „Liška svedl problémy s eurofondy na Kuchtovou“ (Právo, 6. března). Takový postup není příliš profesionální, ale porušení Etického kodexu novináře v něm KPE nevidí.

KPE by považovala za přiměřené, kdyby se dotčené osoby v tomto případě domáhaly práva na odpověď podle tiskového zákona. Zda tak učinily, jí ovšem není známo, a vzhledem ke lhůtě, která od 5., respektive 6. března uplynula, je to již irelevantní.         

4. Nedořešená podání:

*KPE se obrátila na Českou televizi na základě podání JUDr. J. Kunáška  na materiál Marka Pokorného. Komise před rozhodnutím čeká na odpověď druhé strany. Sále ještě nepřišla. Případ bude uzavřen na dalším zasedání komise.

*Další podání se týkalo článku v Prostějovském deníku, je však třeba opatřit čitelnou kopii a názor druhé strany sporu. Podání přišlo mailem a je naprosto nečitelné. Úkol trvá.

* Stejně tak není možné dohledat internetový odkaz na článek, který má být podobný jako článek z března 2007 z časopisu Beverage & Gastro. Nutno znovu prověřit podklady, které obdržel SNČR. Úkol trvá.
* Podání Evy Hejzlarové, koordinátorky projektu Vyrovnávání šancí žen a mužů v rozhodovacích pozicích a politice. Jde o stížnost, že ČT ve zpravodajství
povrchně informovalo o Úřadu pro mezinárodně právní ochranu dětí a zkreslovala či zatajovala informace o členech  K 213, kterým poskytovala prostor k agresivním výrokům na adresu nevládních ženských organizací. Úkol trvá.




* Stížnost Aleše Knappa na MFDNES, kde byl publikován 9. 12. 2006 článek Věčný disident Stirner. A. Knapp si stěžuje na zásahy redigujícího Josefa Chuchmy do svého textu. Redakce MFD byla požádána o vyjádření. Vyjádření bylo urgováno, zatím nepřišlo.

* Podání Ing. Josefa  Mráze - první se týkalo článku J. Spurného uveřejněného 8. října 2007 v týdeníku Respekt pod názvem „Grossův tajemný sponzor“. Ing. Mráz se domnívá, že informace byly neověřené a nepravdivé. Komise se obrátila na šéfredaktora Respektu dopisem. Odpověď zatím nepřišla. Druhé podání se týkalo vysílání zpravodajské relace Události dne 7. října 2007, ve které byla zařazena reportáž opírající se o článek J. Spurného a uvádějící tytéž informace. Materiál převzal kolega Černý a připraví stanovisko, reagující na obě podání. Jak byla komise ve věci stížnosti k  Radě ČT informována, ve vyjádření 10. prosince 2007  dává stěžovateli ona i generální ředitel za pravdu a konstatuje, že redakce zpravodajství udělala chybu. Úkol trvá.

* Stížnost na článek  Starostův spor vede obec do náruče exekutora, uveřejněný v časopise Týden na severu 30.10.2007. Ke stížnosti byl přidán rozklad, který má komise k dispozici a byl zaslán redakci k vyjádření. Odpověď zatím nepřišla. Úkol trvá.

* Stížnost na relaci televize Nova Televizní noviny ze dne 26. 5. 2007, kde uvedl reportér Jiří Borovec ve zpravodajské informaci, že se demonstrace iniciativy Ne základnám účastnilo jen několik set lidí. Autor stížnosti tvrdí, že údaj byl zkreslen. Redakce NOVY byla požádána o stanovisko. Úkol stále trvá. Kolega Kruml.

* Stížnost MUDr. Podivínského na Svitavský deník, kde redaktorka v článku nazvala lékaře mafií bílých plášťů. Nicméně v podání nebylo uvedeno, kdy článek vyšel. Stížnost byla zaslána k vyjádření příslušnému deníku. Vyjádření zatím nepřišlo, bylo urgováno dopisem. Úkol trvá.

* Stížnost Lukáše Bicana na reportáž TV Nova o serveru www.zpovednice.cz. Autor se reportáží cítí poškozen a upozorňuje na to, že byla zkreslená. Kolega Kruml o případu referoval, bude ještě znovu urgováno.

* Podání na Liberecký deník, kde byl na počátku dubna zpracován a 11. dubna 2006 otištěn článek Tomáše Lánského o zubní laboratoři. Redaktor dostal informace a možnost fotografovat v laboratoři za podmínky, že článek autorizuje. Tuto dohodu porušil. Článek byl údajně plný nepřesností. Totéž se opakovalo ještě jednou v září. Stěžovatelům slíbila redakce zveřejnění jejich vyjádření, ale neudělala to. Reakci redakce se marně pokouší KPE zjistit prostřednictvím pobočky SNČR. Případ trvá dlouho, nicméně komise se opět na redakci obrátila dopisem. 

Příští schůze komise se koná ve středu 23. dubna od 18 hodin na obvyklém místě v budově Hollaru. Prosíme všechny členy KPE, aby předem potvrdili účast.

Zapsal:

Jan Lipold 

1
5

