Zápis z Komise pro etiku ze 21. dubna 2010 

Nová podání: 
Podaní ing. Krále, který si stěžuje na článek Brněnského deníku Rovnost z
18. 3.2010. Text se objevil na internetu v 7.12 hod. Tento
článek měl titulek, pojednávající o nevyřešených vraždách (v článku se o
vraždách nemluvilo). Téhož dne v 10.59 byl článek aktualizován tak, že mu
byl název změněn. Stěžovatel se domnívá, že tím byla porušena novinářská etika. 
Stížnost má dvě roviny – redakce na internetu může některé informace aktualizovat, tam porušena etika není. Nicméně pokud se titulek změní z vraždy (kterou nelze doložit, čímž titulek neodpovídá obsahu) na nevyjasněná úmrtí, tak novinářská etika porušena je.

Řešená podání:

*Podání MUDr. Hnízdila, ve kterém si stěžuje na to, že redaktor Adam B. Bartoš uveřejnil text s názvem „Intriky lékařů, Klause chtěli prohlásit za blázna“. Vyšlo na www.prvnizpravy.cz. Podobný materiál stejného autora byl později publikován v Reflexu. MUDr. Hnízdil si stěžuje, že v článcích autor cituje ze soukromé a uzavřené mailové korespondence mezi lékaři. Podle stěžovatele tato korespondence nebyla nikdy zveřejněna, redaktor A. B. Bartoš ji nedostal k dispozici a nedostal ani k jejímu zveřejnění souhlas od žádného z citovaných lékařů. Stěžovatel žádá, aby KPE prošetřila, jakým způsobem redaktor Bartoš tuto korespondenci získal a zda se jejím zveřejněním, bez souhlasu citovaných lékařů, nedopustil porušení žurnalistické etiky. 
KPE konstatuje, že v médiích používané informace mají být získány bez porušení zákona. Nicméně komise nemůže prošetřovat, zda nebyl porušen zákon. To mohou rozhodnout jen orgány činné v trestním řízení. Podle informace MUDr. Hnízdila bylo požádáno státní zastupitelství, aby prošetřilo, jakým způsobem redaktor Bartoš tuto korespondenci získal a zda se jejím zveřejněním, bez souhlasu citovaných lékařů, nedopustil porušení zákona. To je podle názoru KPE jediné možné řešení. Komise se ze zásady nezabývá spory, které jsou řešeny trestním řízením.
MUDr. Hnízdil doplnil své podání ještě o korespondenci, kterou vedl A. B. Bartoš s doktorem R. Honzákem. Komise chápe rozhořčení MUDr. Hnízdila, nicméně konstatuje, že osobní korespondence do její kompetence nespadá.
* Podání O. Nývlta, týkající se zpravodaje „Hronovské listy – U NÁS“. Stěžovatel se domnívá, že místního zpravodaje bylo zneužito představiteli města Hronova k antikampani proti iniciativě přípravného výboru k osamostatnění místních částí Velký Dřevíč a Rokytník. Redakce byla dotázána mailem, odpověď zatím nepřišla.
Stížnost Českého statistického úřadu na časopis Respekt a Hospodářské noviny – články Do srdce temnoty a Korupce je všude. Materiál převzala kolegyně Bystrovová a na příští schůzi připraví event. podklad. O projednávání byl informován stěžovatel. Byla také oslovena redakce.

Podání studentů FSV UK, týkající se pořadu Vikingové v Brně, odvysílaného ČT. Komise se s pořadem seznámila a konstatuje, že na jedné straně pořad mapuje brněnskou skupinu, která si hraje na Vikingy, zároveň je však z pořadu patrné, že jde o jisté náznaky fašizujících tendencí. Hajlování v pozadí a podobně. Materiál byl odložen.

* Stížnost na článek Jana Gazdíka, který uveřejnil text o skautských symbolech. Stěžovatel dokládá, že symbol používaný skauty (protěž) je jiný, než nacistický. Byl dotázán autor článku. Odpověď zatím nepřišla.

* Stížnost Mgr. Evy Krčmářové na článek Dušana Šrámka Ukradená tiskárna (vyšlo v Reflexu). Byla dotázána redakce, zda skutečně nedala prostor druhé straně, jak autorka píše. Přišla ještě další stížnost Ing. M. Brenka. Komise se opět obrátila na redakci Reflexu. Odpověď zatím nepřišla. Bude opět urgována.

* Stížnost na novináře Jana Krále – LN (článek Část padlých stále nemá jména). Stížnost se komisi dostala opožděně, na redakci se obrátila dopisem. Odpověď zatím nepřišla – bylo urgováno ještě jednou.

* Stížnost na redaktorku Svobodovou – časopis Týden (fotografování různých občanů) – komise požádala redakci o vysvětlení. Kolega Lipold odpověď již dvakrát urgoval. Materiál byl odložen.

* Stížnost na materiál Radovana Daňka – Regiony ČT 24 – 17. dubna 2009. Stěžovatel dokládá, že materiál byl nepřesný, že redaktor byl upozorněn, že Třebíčský zpravodaj otiskl i článek opozice, nicméně ve výsledné reportáži to nebylo. Materiál je dostupný na http://.ct24/regionalni/52040-opozice-kritizuje-trebicske-oddeleni-komunikce/video/1
KPE čeká na stanovisko ČT. Kolega Velíšek byl požádán o kontakt.

 

Pozor! Příští schůze se bude konat 12. května 2010
Zapsala B. Osvaldová

