Zápis z Komise pro etiku ze dne 9. prosince  2009

Nová podání: 
* Stížnost na šéfredaktora Benešovského deníku, že informuje o dění v Týnci nad Sázavou zaujatě. Stížnost je nekonkrétní, autorka bude pořádána o texty. 

* Stížnost Radky Bürgermeisterové na článek Martina Zvěřiny (LN) a odpověď Martina Zvěřiny p. Bürgermeisterové. Jde o komentář, tedy osobní stanovisko autora. Komise se seznámila s oběma materiály a konstatuje, že obhajoba manželky pana Bürgermeistera svědčí o tom, že si muže váží, nicméně materiál Martina Zvěřiny vyjadřuje jeho názor – jak ostatně ve své odpovědi uvádí.
* Stížnost Jiřího Kučery na zobrazování brutálního násilí v médiích (portál Novinky.cz). Portál převzal obrazový materiál z TV Prima. Komise již několikrát konstatovala, že zobrazování násilí lze ospravedlnit pouze veřejným zájmem, což není tento případ. Krom toho se pozastavuje nad tím, že byl zobrazen i obžalovaný, přes to, že ještě nebyl odsouzen.
* Stížnost Moniky Mochové na Seznam.cz, kde byl publikován kulinářský tip na uvaření papouška. Komise se s dokumentem chtěla seznámit, ale na webu již není k dispozici. Seznam pravděpodobně materiál již stáhl.
* Stížnost na redaktorku Svobodovou – časopis Týden (fotografování různých občanů) – komise požádá redakci o vysvětlení.
Řešená podání:

* Stížnost na redaktora HN Marka Pokorného – Ministryně posílá soudu posilu…O vyjádření byl požádán šéfredaktor HN dopisem.

* Stížnost na novináře Jana Krále – LN. Stížnost se komisi dostala opožděně, na redakci se obrátila dopisem.
* Stížnost M. Grebeníčka na článek Jana Gazdíka Otec týral vězně, přiznal bývalý předseda KSČM Grebeníček. (vyšlo 11. září 2009). Šéfredaktoru MFD byl zaslán dopis se žádostí o stanovisko.  Bez odezvy. Komise urgovala odpověď opět písemně.
* Stížnost Radima Hrehy na článek Silvie Lauder Hreha zas a znovu (Respekt č. 36/ 2009, s. 24-25). Komise konstatuje, že ač některé argumenty Radima Hrehy shledává neprůchodné, článek lze označit za tendenční. Ozval se šéfredaktor Respektu. Předsedkyně komise a další členové připraví pro něj podklady.
* Stížnost na článek Školy zaplatily za chybné testy, autorka Pavla Kubálková, LN. Zástupce SCIO uvádí, že šlo jen o drobné pochybení. Předsedkyně komise se obrátila na redakci LN se žádostí o vysvětlení. Psala jak redaktorce, tak šéfredaktorovi. Bylo pět urgováno dopisem šéfredaktorovi.
*Stížnost PPF na Miroslava Motejlka (Český rozhlas), který uvedl v rozhovoru s moderátorem informace, které PPF považuje za nevyvážené a spekulativní. Byl dotázán ředitel ČRO. Komise odpověď urgovala. Šéfredaktor je stále v neschopnosti.
* Stížnost iniciativy Ne základnám na neobjektivní psaní různých médií. Stížnost byla zaslána jednotlivým redakcím k vyjádření. Komise stále čeká na odpovědi, aby mohla vypracovat závěrečné stanovisko. Bylo by třeba mít přesný přehled o tom, kolik materiálů bylo kladných a kolik záporných. KPE čeká na vyjádření autorů článků.
* Radim Passer si stěžuje na článek zveřejněný v iDnes a MFDnes 18. května 2009 s názvem Firmě miliardáře Passera hrozí exekuce. Dokládá, že jak titulek, tak obsah článku není pravdivý a poškodil ho. Byl dotázán šéfredaktor, KPE stále čeká na odpověď, bylo urgováno.
* Stížnost na materiál Radovana Daňka  – Regiony ČT 24 – 17. dubna 2009. Stěžovatel dokládá, že materiál byl nepřesný, že redaktor byl upozorněn, že Třebíčský zpravodaj otiskl i článek opozice, nicméně ve výsledné reportáži to nebylo. Materiál je dostupný na http://.ct24/regionalni/52040-opozice-kritizuje-trebicske-oddeleni-komunikce/video/1
KPE čeká na stanovisko ČT.
* Stížnost na časopis Týden (autor Miroslav Motejlek) – stěžuje si J a T Banka, a.s. Časopis podle stěžovatele uveřejnil nepravdivé informace a ani po dvou výzvách je neopravil – redakce byla požádána o stanovisko. Odpověď byla urgována dvakrát dopisem, zatím bez odezvy. Redaktor Motejlek mezi tím z časopisu odešel. Urgence se ujal kolega Lipold. Vzhledem ke změnám v redakci komise případ odložila.

* Stížnost Ivana Langera (prostřednictvím advokáta M. Elgera) na články v MFD. Podle stížnosti jde o obranu před nepravdivými údaji. Zároveň běží soudní spor. Komise obdržela odpověď MFD, respektive advokáta Vladana Rámiše, ze které vyjímáme: 

„Vzhledem k tomu, že de facto současně s textem stížnosti k Syndikátu novinářů ČR nám byla doručena žaloba podaná panem Langerem k Městskému soudu v Praze, připravujeme obě vyjádření současně. Podrobnější informaci pro SNČR by tak bylo možné zaslat až poté, kdy bude hotové vyjádření k soudu (počátkem roku 2009)“.
Komise čeká na závěry soudní projednávání, zároveň jedná s MFDNES. Podle informací ČTK vyl soud opět odročen.

Pozor! Příští schůze se bude konat 13. ledna 2010
Zapsala B. Osvaldová

